جنسیت مفاهیم مردانگی و زنانگی و نحوه اعمال آنها را در مورد افراد در چارچوب فرهنگ توصیف می کند. این می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی یک فرد از جمله رفتار، روابط و سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد.

کلیشه های جنسیتی چیزهای مختلف را مناسب یا نامناسب می دانند.مشکلات نوجوانان چیست

 

تفاوت های رشدی

از هر جهت که به توسعه نگاه کنیم، چه طبیعت، چه پرورش یا هر دو (رویکرد تعامل گرایانه)، واضح است که هر فردی به شدت متفاوت است. از آنجایی که هر فردی در دوران رشد، ژن ها و محیط های متفاوتی دارد، هر فردی توانایی ها، نگرش ها، رفتارها و هر چیز دیگری که ذکر شد متفاوت خواهد بود.

روانشناسی رشد تغییراتی را که از بدو تولد تا پیری تجربه می کنیم را مطالعه می کند. این تغییرات به نگرش ها، رفتارها، عملکردهای مغز، رشد فیزیکی، اکتساب زبان، مهارت های حرکتی و غیره مربوط می شود.

تفاوت های شخصیتی

شخصیت ما یکی از مهم ترین عواملی است که ما را متمایز می کند. در حالی که فرهنگ و جنسیت ما را متمایز می کند، ما آن ها را با تعداد زیادی از افرادی که بخشی از یک گروه هستند به اشتراک می گذاریم. برای همه متفاوت است و همه ما را منحصر به فرد می کند و بر نحوه تعامل افراد با یکدیگر و محیط اطراف خود در موقعیت های مختلف تأثیر می گذارد.

شخصیت عبارت است از رفتار، تفکر، احساس و ویژگی های روانی فرد.

نظریه های مختلفی در مورد شخصیت وجود دارد، از جمله نظریه صفت، نظریه روان پویایی، دیدگاه شناختی اجتماعی، رویکرد انسان گرایانه، و 5 ویژگی شخصیتی بزرگ (O.C.E.A.N - گشودگی، وظیفه شناسی، برون گرایی، توافق پذیری، روان رنجوری). از کجا بفهمیم کسی از کامپیوترتان استفاده کرده است

 

اندازه گیری تفاوت های فردی در توانایی های شناختی

به طور کلی، چندین روش می توانند تفاوت های فردی در توانایی های شناختی را اندازه گیری کنند. این شامل:

وظایف حل مسئله

تست های روان سنجی

تست هایی که ریاضیات، زبان و مهارت های حافظه را ارزیابی می کنند

آزمایش های مکرر (در صورت استفاده از روش های فوق)